ikona x zamykający informację o cookies
Serwis eglob.pl używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.
hasło strony: Ponieważ informatyka jest piękna
fotografia w nagłówku ilustrująca hasło strony - twarz młodej kobiety oparta brodą jakby o niewidoczny blat i trzymającą dłoń na myszy komputerowej

Jak prawidłowo pisać w Wordzie

04.06.2013

W tym artykule przedstawię Ci kilka prostych zasad, które pozwolą Ci w pełni wykorzystać potencjał Worda i zaoszczędzić sporo czasu podczas formatowania i edycji długich tekstów i zagwarantuje, że nigdy się nie rozsypią.

Zacznijmy od znaków przestankowych, czyli kropki, przecinka, pytajnika, itd. Wiele osób nie przywiązuje do tego wagi, jednak bardzo ważne jest aby ten znak był pisany zaraz za wyrazem, a po znaku spacja. Na przykład:

Ala ma kota, który wabi się mruczek.
Ala ma kota. Kot wabi się mruczek.

Zwróć uwagę, że przecinek i kropka są zaraz po słowie i dopiero potem jest spacja. Błędne jest natomiast dawanie spacji przed znakiem przestankowym lub nie dawanie spacji wcale, np.:

Ala ma kota ,który wabi się mruczek.
Ala ma kota , który wabi się mruczek.
Ala ma kota,który wabi się mruczek.

W dwóch pierwszych przypadkach może się zdarzyć, że podczas automatycznego przenoszenia tekstu do następnie linii znak przestankowy znajdzie się na jej początku, np.:

Ala ma kota
,który wabi się mruczek.

Prawda, że nie wygląda to ładnie? Przy poprawnym zapisie automat ustawiłby to tak:

Ala ma kota,
który wabi się mruczek.

Czyli nic nie musisz poprawiać i sprawdzać.

Natomiast jeśli w ogóle pominiesz spację, na przykład:

Ala ma kota,który wabi się mruczek.

To „kot,który” zostanie potraktowane jako jedno słowo i uznane przez słownik jako błędne.

Jeśli używasz starszej wersji Worda, warto w tym miejscu wspomnieć o znaku wielokropka. Większość osób pisze po prostu trzy kropki, przez co Word nie traktuje tego jako znak wielokropka. Lepiej jest użyć klawisza prawy Alt + . (prawy Alt + kropka). W przypadku Word 2007 zadziała autokorekta.

Teraz zajmijmy się klawiszem Enter. Spora grupa osób traktuje komputer jak maszynę do pisania i błędnie daje ten klawisz na końcu każdego wiersza. Skutkiem czego podczas dopisywania, usuwania tekstu lub zmiany czcionki bądź marginesu, tekst się rozsypuje.

Dlatego klawisza Enter używa się tylko na końcu akapitu, kiedy chcesz wymusić przejście do nowej linii. Może się też zdarzyć, że chcesz np. zacząć zdanie od nowej linii nie zaczynając nowego akapitu, wówczas używasz tzw. miękki enter, czyli Shift + Enter.

Natomiast jeśli chcesz aby tekst zaczynał się od nowej strony, użyj Ctrl + Enter. Nigdy nie rób tego naciskając wiele razy enter, ponieważ przy zmianach tekstu może się on rozsypać.

Na koniec powiem Ci o spacji i klawiszu Tab. Podstawowa zasada mówi, że spację używasz tylko pojedynczo i tylko do rozdzielania słów. Na przykład chcesz napisać przepis kucharski i składniki podajesz w słupku:

mąka

cukier

woda

0,5kg

0,2kg

0,3l

Nie używasz spacji ale klawisza Tab. Dzięki czemu wszystko będzie równe.

Może się też zdarzyć, że chcesz zakazać przenoszenia w określonym miejscu, na przykład „i” nie powinno zostawać na końcu linii. Wówczas po „i” zamiast zwykłej spacji użyj tzw. miękkiej spacji, czyli lewy Alt + spacja. Wtedy w razie potrzeby Word przenosząc do następnej linii słowo, razem z nim przeniesie na początek linii również literę „i”.

Nie należy też używać spacji do centrowania, justowania, rozstrzelenia tekstu, itd. Jak to zrobić jest opisane w innych artykułach.

Te kilka prostych zasad pozwolą Ci zaoszczędzić wiele godzin i kilkoma kliknięciami formatować nawet kilkuset stronicowe teksty.

Copyright © 2013 inż. Jakub Kwiecień